دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
گاهی داشتن استرس و ترس بیش از در برابر یک رویداد،می تواند خطرناکتر از رویدادی مثل کرونا باشد.... 

آوای خزر: کرونا ویروس در حال حاضر ،درصد بسیار بالایی از افکار عمومی را در کشور ما به خود اختاص داده است، موضوعی که نگرانی بیش از حد افراد و وارد کردن استرس و فشار روانی بالایی را برای مردم به همراه داشته است،این روند که آزار دهنده و عذاب آور نیز می تواند باشد میل به بقاء و ادامه زندگی از نظر غریزی در انسان مانند همه موجودات زنده در آن وجود دارد.

اگر از علائم و نشانه های کرونا ویروس بگذیریم، دو ویژگی آن که بیش از همه باعث ترس در افراد و ایجاد رعب و وحشت جامعه می شود؛ کشنده بودن و سرایت سریع آن از فردی به فرد دیگر و از حیوان به انسان و حتی اماکن و اشیاء آلوده به انسان می باشد و این دو ویژگی کافی است تا آدمها برای حفظ بقاء خود دست به اقدامات متعددی بزنند.

امروزه تهیه ماسک و دستکش و همچنین مواد شوینده و ضدعفونی کننده از مهمترین دغدغه های مردم کشور ما می باشد. دغدغه ای که بسیاری را به منفعت طلبی و احتکار و در نهایت افزایش استرس و فشار روانی در جامعه نموده است.

در کنار رعایت نکات بهداشتی و دستورات پزشکان ،سوالی که مطرح است با فشار روانی ناشی از کرونا در وضعیت موجود چه باید کرد؟

نخست باید اذعان داشت که عدم اطلاع کافی از هر رویدادی ویا حتی داشتن اطلاعات ناقص و ضعیف باعث افزایش بار استرس در افراد خواهد شد، وقتی ما می د انیم که با رعایت نکات بهداشتی مثل عدم حضور در اماکن عمومی،آلوده، ویا شستن مداوم دست ها و قرنطینه شدن افراد آلوده به سلامت بهداشت جامعه و سلامت افراد کمک می کند و در نهایت باعث نجات افراد از ابتلای به کرونا می گردد دیگر جایی برای نگرانی نمی باشد ویا استرس معنایی نخواهد داشت.

ودوم اینکه بر اساس اطلاعات پزشکی همه کسانی که به کرونا مبتلا می شوند نمی می رند و جامعه آماری کسانی که بر اثر این بیماری از دنیا می روند تنها دو درصد می باشند،بنابراین بایدغیر منطقی باشد که حتی در صورت آلودگی به این ویروس به فکر مرگ باشیم.

سوم،بر اساس نظر جامعه پزشکان افرادی که دارای سیستم ایمنی بالایی می باشند حتی در اثر ابتلای به این ویروس به احتمال بیش از 90 درصد آن را شکست خواهند داد و این افراد اصلا نیازی نیست که به مرگ فکر کنند،بلکه بجای آن باید به حفظ عزیزان خود در اثر عدم سرایت ویروس کرونا بیاندیشند.

همچنین نیاز است تا همه افراد سالم جامعه در برابر کرونا، بجای وارد کردن استرس به خود و اطرافیان به آشنایی با شیوه های افزایش سیستم ایمنی بدن خود فکر کنند تا در برابر کرونا مقاومتر ظاهر شده ویا حتی آنرا از خود دور کنند.

چهارم اینکه،استرس و اضطراب خود ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن می باشد. شرایط استرس زا و درک و پذیرش آن باعث ترش هورمون های ضعیف کننده از جمله تستستورون و کورتیزول و ملاتونین و ...در بدن شده که همانگونه که بیان شد باعث کاهش سیستم ایمنی بدن و در نهایت افزایش احتمال ابتلا به کرونا می شود.

حال با توجه به مطالب بیان شده به نظر می رسد قبل از هراقدامی مثل تهیه ماسک و مواد بهداشتی و شوینده و از این موارد باید به فکر افزایش ایمنی بدن خود باشیم.

در پایان،ورزش ،خنده مداوم،شادی و نشاط،احساس حمایت از سوی اطرافیان و دوری از موقعیت های استرس زا و اعتماد به منابع اطلاعات پزشکی و کاهش نگرانی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد.

سرهنگ دوم قاسم گرجی،اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی مازندران


 

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها